av kontorplasser| 21. February, 2024
Det virker selvsagt, men annonsen din skal gjøre at en potensiell leietaker vet alt som er å vite. Hva er det aller, aller viktigste å svare på? Her er fem tips til hva et absolutt minimum er å ha med. Og tro oss, det selvsagte er ofte ikke så selvsagt.
1. Størrelse og layout:
Det er viktig å vite den nøyaktige størrelsen på kontorlokalet i kvadratmeter for å vurdere om det er tilstrekkelig plass for fire personer, med nok rom for arbeidsstasjoner, eventuelle møteområder og lagringsplass. Informasjon om layout hjelper også til å forstå om plassen er effektivt utnyttet eller om det vil kreve omstrukturering. Legg gjerne med plantegningen som et av bildene. Tenk at leietakeren kan bli enig med deg på telefon uten å komme på visning. Er bilder og plantegning gode nok, har leietaker bestemt seg før dere møtes.
2. Leie og betingelser:
Klare opplysninger om leieprisen per måned, inkludert eventuelle tillegg for fellesutgifter (for eksempel vaktmestertjenester, renhold, strøm og internett), samt informasjon om depositum og betalingsbetingelser, er avgjørende for å vurdere om lokalet passer inn i bedriftens budsjett. Og et tips her er å bake alt inn i en og samme sum. Ikke ha tillegg for det meste, eller avregninger etter forbruk av papir eller strøm. Gjør det enkelt, en sum per måned og ferdig med det. Still deg spørsmålet, må du virkelig ha depositum fra et selskap som leier to kontorplasser hos deg?
3. Beliggenhet og tilgjengelighet:
Beliggenheten til kontorlokalet er sentral for både tilgjengelighet for ansatte og nærhet til klienter eller samarbeidspartnere. Informasjon om offentlig transporttilgjengelighet, parkeringsmuligheter og nærhet til viktige infrastrukturer (som kafeer, restauranter og posttjenester) er viktig. Hva med tilgang utover kveldene? Mange bedrifter jobber ikke etter den tradisjonelle 08-16-rytmen. En startup jobber både sent og tidlig, men er det lett å komme seg inn og ut når som helst med tanke på nøkler og alarmer.
4. Fasiliteter og tjenester:
Detaljer om hva som er inkludert i leien, som tilgang til møterom, kjøkken eller kantine, rengjøringstjenester, sikkerhetstjenester og teknisk infrastruktur (høyhastighets internett, telefonlinjer), gir en indikasjon på verdien leieobjektet tilbyr utover selve kontorplassen. Like viktig er jo å fortelle om alt dette er inkludert i leien eller om noe koster ekstra. En hyggelig kantine eller lett tilgjengelige møte- og stillerom er ofte et pluss mange betaler litt ekstra for.
5. Leieperiode og fleksibilitet:
Informasjon om minimum og maksimum leieperiode, samt eventuell fleksibilitet i leieavtalen (for eksempel mulighet for utvidelse eller framleie), er viktig for å vurdere om lokalet kan tilpasse seg selskapets vekst og endrede behov over tid. Husk å avtale disse tingene skriftlig. Ikke si “det blir ikke noe problem” på visning, og så et år senere så krangler dere om hva som egentlig ble avtalt. For de fleste små lokaler eller enkeltplasser, burde det være lett for utleier å vise maksimal fleksibilitet. Og husk, man må ikke nødvendigvis ha en juridisk kontrakt, ofte holder det med en oppsummerende epost hvor leietaker bekrefter at han aksepterer tilbudet. Det er fleksibilitet det!
Disse fem punktene gir en god basis for å vurdere et kontorlokalets egnethet og sikre at det oppfyller både de umiddelbare og langsiktige behovene til selskapet. Se for deg at leietaker ser annonsen, får all info, får lyst til å flytte inn etter å ha sett innbydende bilder og når du møter dem er egentlig det eneste som gjenstår å avtale innflyttingsdato og signere kontrakt eller bekrefte aksept på en epost.