av kontorplasser| 16. February, 2024
Mange lurer på hva en enkelt kontorplass koster å leie i Oslo. Svaret vil jo variere avhengig av HVA man faktisk ønsker av fasiliteter og HVOR i Oslo man ønsker å leie. Først litt generelt om priser, før vi nederst i artikkelen har oppdaterte tall for Oslo per februar 2024 på hvilke priser som gjelder.
En huskeregel kan være:
G + O + A + F + F
Beliggenhet, beliggenhet, beliggenhet! Jo mer sentral beliggenhet, desto høyere er leien per kvadratmeter. Det kan dog være relativt store forskjeller bare på korte geografiske avstander. Så G står for Geografi.
En nesten like viktig prisdriver er om bygget er nyoppusset eller ikke. Det er ikke tvil om at et topp moderne bygg koster mer å leie enn et slitent et, så oppussingsfaktoren er viktig. O står med andre ord for oppussing.
Alenefaktoren er det tredje du må ta stilling til. Vil du ha ditt eget private kontor bak en låst dør eller heller sitte i åpent landskap?
Stadig flere trives best i åpent landskap, men det gjelder på ingen måte alle. Har du en type jobb som krever diskresjon, eller kanskje bruker du mye tid i telefonen? Da er det fort mest praktisk med et eget kontor, det man tidligere omtalte som cellekontor.
I tillegg kommer personlige preferanser – noen trives rett og slett ikke i åpent landskap, mens andre synes det blir stille og trist på eget kontor. Etter en pandemi kan det også være du tenker mer på smittevern enn før. A står altså for alenefaktoren.
Det fjerde valget du må tenke på er om du vil ha en fast plass eller ikke. De fleste coworking spaces tilbyr begge deler. Fordelen med en fast plass er selvsagt at du kan la ting ligge igjen på pulten din og ha skjerm, tastatur etc stående. Sitter du på en fleksibel plass, det vil si den som var ledig den dagen, så gjelder “clean desk” prinsippet – skrivebordet må tømmes hver dag før du går og i morgen sitter du kanskje på en annen plass. En fast plass er selvsagt litt dyrere enn en fleksibel, hva er ditt faktiske behov og budsjett? Den første F står for fast.
Sist men ikke minst er det hvilke fasiliteter som tilbys. Den rimeligste løsningen er gjerne et såkalt medlemskap. Dette gir tilgang til en “lounge” som består av fellesområder med sittegrupper i ulike varianter. De fleste har også også tilgang på kaffe, mens de mer velutstyrte lokalene også har dedikerte ansatte på plass, telefonrom, arcade games og i det hele tatt alt du skulle ønske deg når du trenger en pause eller representative lokaler for møter på farten. Det finnes et tilbud som dekker behovene for de aller fleste! Den siste F står altså for fasiliteter.
Dagspass er det billigste alternativet, men også det dyreste per dag og koster i snitt ca 250 kroner. Det er få som driver og selger dagspass, siden det blir så styrete. Men de finnes. Ofte kan du ha med en gjest og et dagspass er perfekt om du skal ha et møte sentralt i byen og ønsker mer profesjonelle omgivelser enn en cafe.
På månedsbasis er det rimeligste ulike worklounges som Workklounge på MESH, cafékontor på Co-Workia, membership hos Spaces etc. En worklounge i Oslo koster 800 – 1 500 pr mnd avhengig av lokasjon og bindingstid.
Noen tilbydere har ulike former for deltidsplasser. Da sitter du på ledige skrivebord, og har en kvote på dager eller timer du kan bruke det per måned. Her varierer prisene veldig, også fordi vilkårene varierer. Men regn mellom 500 – 1 500. Det er ikke alle som tilbyr deltid, så spør først. Noen måler tiden din veldig nøye, andre er mer fleksible.
Fleksible plasser er et populært alternativ og prisene ligger mellom 2 000 – 4 000 pr mnd. Vi har sett enkelte helt nede i 1 000 men de er sjeldne. Det samme er de fleksible plassene som ligger på 4 500. Sistnevnte da selvsagt på byens beste lokasjoner med alt du kan tenke deg av fasiliteter og kanskje en flott utsikt.
Faste plasser tilbys også av de fleste, og ligger typisk 500 – 1 000 høyere enn fleksible plasser, altså i området 3 000 – 5 000. Også her er det unntak som over.
Private kontorer, cellekontorer eller bare kontor, kjært barn har mange navn. Uansett, her er leien mye mer transparent, fordi bransjen har nøkkeltall som sier hvor mye det bør koste om du leier et visst antall kvm. Skal du sitte alene på et kontor, koster det fort fra 5 000 kroner og oppover. Det er stadig færre som tilbyr egne kontorer beregnet for kun en person, gitt tilbudet av fleksible og faste plasser hos mange coworking spaces. En tommelfingerregel når man leier for et mindre selskap er fra 4 – 5 000 pr plass.
Det er med andre ord relativt billig å leie seg en kontorplass i Oslo. Prisen avhenger av GOAFF og hva du faktisk trenger.
Først og fremst er det viktig å være klar over at det leies ut kontorer over hele byen, og ikke bare midt nede i sentrum i det som eiendombransjen kalelr CBD (Central Business District). Mange finner stor glede i å leie seg et kontor i bydelen de bor, med tilhørende kort pendlervei, men med et klart skille mellom hjemme og jobb.
Tilbudet på kontorer er selvsagt størst nede i sentrum. Ulempen, dersom budsjettet er stramt, er at det er her det er dyrest, og det er her lokalene er mest strøkne. Vi ser eksempler på at du må betale 10.000 – 15.000 for et privat kontor i sentrum, men om du beveger deg til Majorstua, Skøyen eller Ensjø, så kan fort prisen nesten halveres. Dette vil gjelde andfre type plasser enn private kontorer også. Størrelsen på de minste cellekontorene er ofte 10 kvadrat, og da er det mange som finner plass til to stykker i stedet for en, og det gjør selvsagt noe med prisen per hode.
Hos de profesjonelle utleierne av kontorhoteller er belegget på åpne landskap, det være seg fleksible eller faste plasser ganske lavt, så det er mulig å skaffe seg gode avtaler. Antall kontorhoteller i sentrum er høyt, og litt for mange har bygd lokaler for utleie som de sliter med å fylle.
Samtidig er det viktig å være klar over at det ikke er sånn at hvis du drar langt ut av sentrum og velger et gammelt lokale, så koster det ingenting. Det er få steder du får leid for mindre enn 3000 kroner for en fulltidsplass per måned. Er dere to stykker, er det fint mulig å finne et privat kontor på for eksempel Majorstua til rundt 10.000 som delt på to blir 5.000 kroner måneden med bra standard på alle fasiliteter.
Som regel er vår erfaring at du må gjøre deg opp en mening på forhånd på hvor du har noe å gå på. Har du større budsjett, eller er du villig til å flytte litt lenger unna sentrumskjernen? Mange må også tenke gjennom hvor mye de trenger privat kontor, holder det å sitte i åpent landskap hvis det er mange stille- og møterom du kan ta telefonene dine i? Slike vurderinger er de vanligste.
I Oslo er prisdata tilgjengelig for privat kontor, fast plass og hotdesk, altså en plass du rydder deg ut av når du er ferdig for dagen. Prisene varierer med geografi, og for Oslo har Union i sin Coworkingundersøkelse valgt å dele Oslo inn i indre by (innenfor ring 1 omtrentlig), ytre by (innenfor ring 2 inkludert for eksempel Majorstua og Skøyen og randsone, som da inkluderer Bryn og Ensjø på østkanten mens det har med seg Lysaker i vest.
Prisene for private kontorer varierer i intervallet 5.800 – 7.700 der indre by er dyrest, ytre by nest dyrest og randsone billigst, naturlig nok
For fast plass ligger prisene mellom 4.800 – 6.700, mens hotdesk ligger på 3.200 til 3.600 per måned. Dette er realiserte priser på medlemskap hos de profesjonelle kontorhotellene som Regus, Spaces, House of Business, Workspace med flere.
Det kan fort være at prisene ligger noe lavere hos dem som leier ut bare en eiendom eller to.
Lykke til med kontorjakten!