av kontorplasser| 21. March, 2024
Et kontorhotell er en moderne løsning for bedrifter og enkeltpersoner på jakt etter fleksible arbeidsplasser. Denne typen etablering tilbyr en rekke kontorløsninger, fra åpne coworking-områder til private kontorer, komplett med nødvendig infrastruktur som internett, møterom og ofte tilleggstjenester som resepsjon og kantine.
Kontorhoteller skiller seg ut ved å tilby kortere leieperioder, noe som gjør dem ideelle for startups, freelancere, og etablerte selskaper i vekst som søker etter fleksibilitet og minimalt med administrativt ansvar. Med fokus på samarbeid og nettverksbygging, skaper kontorhoteller en dynamisk arbeidsatmosfære som fremmer innovasjon og entreprenørskap.
For å tiltrekke kunder til akkurat ditt kontorhotell, må du fokusere på å markedsføre de unike fordelene og tjenestene du tilbyr, samtidig som du bygger et sterkt merke og nettverk. Her er noen nøkkelstrategier:
1. Tydeliggjør hva som gjør akkurat ditt kontorhotell unikt!
Identifiser og kommuniser hva som gjør ditt kontorhotell unikt. Dette kan være beliggenheten, fleksible leieavtaler, førsteklasses fasiliteter, et sterkt fellesskap blant leietakerne, eller teknologiske løsninger som app-basert tilgangskontroll eller høyhastighets internett. Du kan aldri bare konkurrere på pris.
2. Optimaliser nettsiden og digital tilstedeværelse
Sørg for at du har en profesjonell og brukervennlig nettside som viser frem kontorhotellet med høykvalitets bilder, detaljert informasjon om tjenester og fasiliteter, priser, og kontaktinformasjon. Bruk søkemotoroptimalisering (SEO) for å øke synligheten din online. Tenk at potensielle leietakere skal kunne finne svar på alle spørsmål de måtte ha før de tar kontakt med deg. I dag forventes det nærmest å kunne gjøre alt digitalt der man kun for få år siden løp på masse visninger og så på lokaler. Nå kan dere filme lokalene med en mobiltelefon, legge ved fine bilder, plantegninger og stemningsbilder.
3. Bruk sosiale medier
Aktiv bruk av sosiale medier kan hjelpe deg med å bygge merkevare, dele kundeopplevelser, og promotere arrangementer eller tilbud. Plukk ut plattformer hvor din målgruppe er mest aktiv, og post regelmessig. Samtidig må du vurdere ressursbruken her, det er ikke sånn at kundene kommer pga. dine sosiale kanaler, men de kommer til å sjekke dem ut. Har du bare tre år gamle poster liggende, vil en leietaker bli skeptisk.
4. Nettverksbygging og partnerskap
Bygg nettverk med lokale bedrifter, bransjeorganisasjoner, og gründere. Partnerskap kan også være en god måte å få inn kunder på, for eksempel ved å tilby rabatter til medlemmer av bestemte organisasjoner eller selskaper.
5. Tilby fleksible løsninger
Fleksibilitet er nøkkelen for mange småbedrifter og freelancere. Tilby forskjellige pakkeløsninger som kan skreddersys etter kundens behov, enten det er drop-in plasser, dedikerte skrivebord, eller private kontorer. Spør dem hva de trenger, ikke lag masse ordninger eller pakker, bare spør hva de trenger for å bli leietaker hos deg.
6. Skap et fellesskap
Et sterkt fellesskap kan være en stor positiv aktor. Arranger nettverksarrangementer, faglige seminarer, sosiale sammenkomster, eller workshops som ikke bare er åpne for dine leietakere, men også for eksterne interessenter. La ditt kontorhotell bli et møtested der dere ligger. La gjerne arrangementene få gratis eller billig leie, fordi dette kan være den beste markedsføringen du kan få av kontorhotellet ditt.
7. Kundetilbakemeldinger og testimonials
Bruk positive tilbakemeldinger og testimonials fra nåværende eller tidligere leietakere i markedsføringsmateriellet ditt. Dette bygger troverdighet og tillit. Hvordan får du det til? Jo du spør dem bare ansikt til ansikt. Spør om du kan få en tekst og ta et bilde av dem. Be dem også om å legge igjen en tilbakemelding på Google. Send dem gjerne lenken og forklar hva de skal gjøre. Gjør det enkelt å skryte av kontorhotellet ditt.
8. Effektiv bruk av lokal markedsføring
Ikke undervurder kraften i god gammeldags lokal markedsføring. Effektiv skilting ved kontorhotellet kan tiltrekke forbipasserende, mens annonsering i lokale medier kan øke bevisstheten om tilbudet ditt. En annonse i lokale nettaviser kan være vel så bra som noe annet!
9. Svar raskt!
Vær rask og profesjonell i all kommunikasjon med potensielle kunder. Tilby omvisninger og prøvedager for interesserte. Smi mens jernet er varmt, ring dem og få dem inn på en omvisning. Det er rett etter de ha sendt en henvendelse til deg at motivasjonen er høyest. Benytt tidsvinduet!
10. Funker planen din?
Bruk feedback fra kunder og markedsanalyse til kontinuerlig å forbedre og tilpasse tilbudet ditt og markedsføringsstrategien. Er belegget det samme som det var, så må du endre på noe, det er utopi å tro at noe endrer seg av seg selv.
Dette var ti tips til hva du bør tenke på for at akkurat ditt kontorhotell skal skille seg ut i mengden. I Norge ser vi gode eksempler på at man skiller seg fra andre i form av kule lokaler som FOMO Works i Stavanger, man har nettverksarenaen og startupscenen rundt MESH og 657. Og så har man mer striglete kontorhoteller for finansbransjen i dress og travle dager. Ikke alle kontorhoteller skal ha bordtennisbord, men alle skal heller ikke ha bemannet resepsjon og kaffemaskin til 30.000 kroner i fellesområdene. Finn din nisje, det er veien til suksess!